I-Ching

     I-Ching, zwany także Księgą Przemian jest chińską wyrocznią sprzed ponad 2500 lat. Podstawę stworzenia I-Ching stanowi symbol Jin-Jang przedstawiający, mówiąc krótko, dwoistość świata poprzez podział na dwie skrajności, ich wzajemny stosunek oraz uzupełnianie się. W I Ching przedstawiony jest za pomocą 64 heksagramów stosunek Nieba i Ziemii, czyli Jin i Jang.


Na czym polega uzyskiwanie odpowiedzi od wyroczni?

     Każdą sytuację życiową można przedstawić za pomocą jednego z 64 heksagramów. A ściślej mówiąc, dwóch z ośmiu trygramów, dających 384 linii zmiennych. Tabelka przedstawia nazwy trygramów i 64 heksagramy, które powstają z dwóch trygramów.

Trygramy i heksagramy Księgi Przemian I Ching

     Na początku stawiano wyrocznię za pomocą pięćdziesięciu łodyg krwawnika. Jest to tradycyjny sposób uzyskiwania odpowiedzi, dosyć żmudny i czasochłonny. Później zostało to zmienione na trzy monety i sześciokrotny rzut jednocześnie trzema monetami. Orzeł oznacza liczbę 3, reszka liczbę 2. Gdy wypadnie 7 rysuje się linię ciągłą, gdy 8 - przerywaną. Linie rysuje się od dołu do góry. Najniższa linia wynika z pierwszego rzutu monetami, najwyższa linia - ostatniego, szóstego.

     W odpowiedzi otrzymuje się heksagram, czyli sześć linii. Linie liczone są od dołu do góry. Na dole jest linia z numerem jeden, na górze z numerem sześć. Tak stawiana wyrocznia ma największe zastosowanie do spraw skomplikowanych i poważnych. Szybki sposób z odpowiedzią w jednej linii można otrzymać używając Kwadratu -Lo-Shu. Nadaje się do mniej ważnych pytań, gdzie nie potrzeba analizy, a sytuacja nie jest skomplikowana.

     Jeżeli wypadnie 6 albo 9, wtedy są to linie zmienne zawierające odpowiedź wyroczni. Oznacza to, iż napięcie w heksagramie jest tak duże, że musi nastąpić przemiana w inny heksagram i tak, stary Jin zmieni się w młody Jang, a stary Jang w młody Jin.  Linie te ulegają przemianie. Wtedy 6, czyli linia przerywana Jin zmieni się w linię ciągłą Jang, a  więc 7. Analogicznie w przypadku liczby 9, linia ciągła Jang ulegnie przemianie w linię słabą Jin, czyli 8. W ten sposób powstanie nowy heksagram opisujący na analogicznych numerach linii, co się może stać, gdy posłucha się rady wyroczni, albo nie posłucha. Jeśli nie wypadną linie zmienne, oznacza sytuację zastaną w miejscu, gdzie nie nastąpiły jeszcze okoliczności do przemiany.

     I-Ching posługuje się językiem bardzo subtelnym i zwięzłym. Niejaką trudność odczytania i zrozumienia odpowiedzi stanowią niektóre zwroty zawarte przy poszczególnych liniach, gdyż Księga Przemian powstała w czasach p.n.e. Znaczenie symboli, kierunków świata, obyczaje były inne od współczesnych. Kultura dalekowschodnia także jest daleka od europejskiej. W Internecie raczej nie znajdzie się na tyle obszernych objaśnień, by nauczyć się interpretacji I-Ching. Dlatego warto zaopatrzyć się w książkę. Niektóre zwroty, symbolika, opisy mają swe korzenie sprzed kilku tysięcy lat, dlatego najpierw trzeba poznać ich znaczenie jakie miały pierwotnie, by móc odnieść sens do odpowiedzi na zadane pytanie. Osobiście polecam I-Ching wg. Richarda Wilhelma. Sam Richard Wilhelm był misjonarzem w Chinach, założyciel szkoły niemiecko-chińskiej, pedagog i pastor. Uważam, że jego praca na temat Księgi Przemian jest najwartościowsza, gdyż dzięki swojej działalności poznał chińskich uczonych i mógł pogłębić znajomość chińskiej historii i kultury. Omówienie zwrotów i znaczenie słów występujących w I-Ching to temat na osobny post.

     Warto nadmienić, iż opis linii zmiennych heksagramów powstał w późniejszym okresie niż sama Księga Przemian. Aby odczytać i zinterpretować odpowiedź nie potrzeba znać opisów poszczególnych linii zmiennych. Wystarczy zrozumieć jaki jest rozkład sił w heksagramie, czyli przepływ energii pomiędzy jin a jang, oraz relacje i zależności, zgodności pomiędzy poszczególnymi liniami dwóch trygramów (górny trygram i dolny) tworzących heksagram, liniami słabymi i mocnymi. Jak wspomniane zostało na początku, heksagramy przedstawiają stosunek Jin i Jang, więc heksagram należy rozpatrywać w kontekście dwóch trygramów i zgodności linii pomiędzy nimi.

Jak zadawać pytania wyroczni?

     Otóż na początku warto wiedzieć, iż I-Ching nie udziela odpowiedzi typu: zrób to, tak będzie, tak - nie. Odpowiedź, jaką się uzyska będzie jak kilka klisz nałożonych na siebie. Zostanie naświetlona obecna sytuacja, wskazana właściwa droga postępowania i ew. co nastąpi, gdy się posłucha, bądź nie posłucha rady wyroczni. Na pytanie "czy będę bogaty" można otrzymać jedynie mętną, niejasną odpowiedź.

Przykłady prawidłowo zadanego pytania:
  • Czy w danej sytuacji postąpię słusznie, gdy...
  • Jak powinienem postąpić, aby rozwiązać...
  • Co mogę i powinienem uczynić w sprawie...
  • Jak przedstawia się w moja sytuacja w (...) i do czego zmierza?
     Na tak postawione pytanie i przedstawiony problem uzyska się sensowną i wiążącą odpowiedź. Pytanie powinno być zadane w formie, aby możliwa była analiza sytuacji i wskazanie rozwiązania. W formie diagnostycznej, zamiast tak / nie.

Czy Księga Przemian to tylko kolejna odmiana sposobu wróżenia?

     Osobiście jestem przeciwny stawianiu I-Ching w jednym szeregu ze wszystkimi innymi systemami wróżebnymi i Tarotem włącznie. I-Ching zasługuje na największy szacunek i nie jest jedynie systemem wróżebnym. Konfucjusz kiedyś powiedział: "dajcie mi jeszcze sto lat życia, abym mógł bardziej zgłębić I-Ching". Taka wypowiedź mędrca, filozofa i moralisty, jednego z największych w dziejach świata powinna chyba uciąć wszelkie dyskusje. Każdy, kto zagłębi się w przekaz Księgi Przemian doceni mądrość w niej zawartą, gdyż TAO jest wszędzie, we wszystkim co robimy, na każdym kroku.

Na zakończenie

     Istnieją dwa główne przekłady Księgi Przemian, w których są małe różnice w nazewnictwie i znaczeniu kilku heksagramów:
  • tradycyjna wersja w przekładzie Richarda Wilhelma
  • wersja z grobowca w Mawangdui i przekładzie Edward L. Shaughnessy'ego
     I-Ching to nie tylko stara chińska wyrocznia sprzed kilku tysięcy lat. Warto czytać Księgę Przemian z powodu mądrości w niej zawartej oraz wskazówek i sposobu postępowania w różnych sytuacjach życiowych.

Brak komentarzy: